Čaplovič mieni, realita mení

Autor: Roman Rajninec | 8.6.2012 o 13:36 | Karma článku: 6,58 | Prečítané:  785x

Dnes bez kvalitného školstva, bez jeho kvalitného rozvoja nemôže existovať žiadna krajina. Programové vyhlásenie ukázalo, že môžeme len snívať a nejakej dlhodobej vízii smerovania tohto sektora. Na zmeny dlhodobého charakteru totiž nemôže postačovať obdobie štvorročného intervalu.

Politici sa poisťujú krátkodobými opatreniami, aby na konci štvorročnice zozbierali všetky možné politické body, potrebné k zvoleniu. No aj tie s okamžitou funkčnosťou môžu vzdelanostnú úroveň pozdvihnúť. Minister školstva avizoval prísnejšie podmienky pre prijatie študentov na gymnáziá, konkrétne priemer  1,5. Zdá sa mi tento návrh maximálne férový.

Na otázku prečo, mám dva dôvody. Prvým je, že status „gymnazista“ je všeobecne chápaný ako nejaký druh výhody. Spoločnosť má zafixovaného gymnazistu ako človeka múdreho, talentovaného, po štúdiu sčítaného, pripraveného na ďalšie vzdelávanie. Druhý dôvod nadväzuje na prvý, je ním zvýhodňovanie ktoré zo sebou prináša tento status. Gymnazisti majú prednostne otvorené dvere na každú vysokú školu.Argumentovanie týchto dôvodov je jednoduché, gymnazisti nie sú toľko trápení ako v minulosti, doba sa mení a taktiež ani na odborných školách to už nie je o sedení za strojom a spájkovaní. Kým v štvrtom ročníku sa gymnazisti pripravujú na maturity. Študenti  odborných škôl sa taktiež pripravujú na maturity, no k tomu navyše musia zvládať ročník, nové preberanie učiva. Skutočnosť hovorí jasne, zlý gymnazista je prijatý kdekoľvek bez rečí. No dobrý študent z odbornej školy musí počkať pokým mu gymnazista prenechá voľné miesta na danej škole. Ďalšou záhadou je deficit skúseností s ktorými sú gymnazisti prijímaní na školy technického zamerania. Privilegovaní sú v každom prípade i keď je očividné, že študent odbornej školy má predsa len lepší nábeh v technickom smere, s ktorým bol v styku po celú dobu stredoškolského štúdia, pričom pre niektorých gymnazistov je to španielska dedina.  No prax ukazuje opäť niečo úplne iné.

Tak ma napadá otázka, čo stojí tento status s ktorým sú spojené výhody? Nič. Preto je maximálne férové zo strany ministra volať po tejto zmene. Bohužiaľ priemer 1,5 je pozmenený na 2. Čím stráca tento krok na význame. Silné loby zo strany škôl, argument o nedostatku študentov nás opäť odsúvajú niekde na začiatok začiatku rozvoja školstva. India, Singapur, Hong Kong, Amerika, Veľká Británia produkujú špičkovo vzdelaných ľudí. Aby naši študenti moli byť konkurencieschopní na trhu práce, nesmie existovať rovnica, študent = peniaze. Je potrebný návrat k starým ideám, ktoré predstavovali študent= budúcnosť. Štátom, ktoré to neignorujú môžeme z ďaleka pozerať na päty

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Ficov statusový symbol, amnestie a El sexico (Schutzov týždeň)

Fico je absolútne raritný otvorenosťou a vytrvalosťou, s akou vozí štátnu radkyňu.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

SVET

Pre deti vo svete bol rok 2016 zlý, jeden z najhorších

Na celom svete je ohrozených takmer pol miliardy detí.


Už ste čítali?